tirsdag 3. februar 2009

Girkassen kommer og monteres....

På lørdagen var jeg å hentet girkassen på hurtigruta. Den var omstendig pakket med deksel for å beskytte konverteren, alle hull og åpninger var forseglet med plugger og det var enda til knytt på en egen stropp slik at den skulle være lett å håntere. Tusen takk til Bjørn for super service med pakking og bringing til hurtigruta.

I dag rett etter jobb, var jeg på hallen å vasket girkassa. Dynket på med white-spirit, gikk over med en gammel oppvaskbørste og til slutt helt nært med høytrykksspyleren. Det var masse krinkelkroker på kassa så jeg ble våt som ei kråke, men det var verdt det :o)


Deretter ble girkassa løftet inn i bagasjerommet igjen og kjørt bortover til Hotrodgarage. Der ble motor og girkasse sammenføyd for første gang, og den passet som et skudd. Deretter ble begge opphengt i kranen og var klar for prøvemontering.


Allerede før motoren var ordentlig nede så vi at dette kom til å bli meget trangt, men var det for trangt?


JA, det ble for trangt. Grenrørene til eksosen bygget for mye ut og tok i rammevangene

Grenrørene måtte av. Men heldigvis finnes det andre grenrør som bygger mindre ut til sidene. Da er jakten på EFI-grenrør i gang....

Når grenrørene forsvant kom motoren på plass der den skal være og girkassen kom i rett vinkel i forhold til tunnelen til mellomakselen. Dette er moro :o)

Motoren må maksimalt bakover mot torpedoveggen for å få plass til radiatoren foran motoren.

Gutta som hadde bilen tidligere hadde en mye større motor og girkasse i den, og hadde derfor skåret bort en del av dørken og torpedoveggen. Dette blir jeg å tette mest mulig igjen slik at tunnelen ikke bygger så mye og at det blir best mulig benplass inne i bilen igjen.

For at motoren skal komme lengst mulig bak, er bakstussen på girkassen ført inn i tunnelen til mellomakselen. Men for å komme til for å skru av/på mellomakselen må jeg kutte tunnelen i forkant etter den røde linjen og sveise på ører og mutrer slik at den blir demonterbar.

Ingen kommentarer: